انگیزه کنکور را افزایش دهید
ابتدا می خواهم اعتراف کنم. کمتر از 10 سال پیش کاری را انجام دادم که پشیمان شدم ، کاری که به آن اصلاً افتخار نمی کنم ، کاری که امیدوارم هیچ کس هرگز درک نکند ، اما در اینجا احساس می کنم باید آن را فاش کنم. در اوایل دهه 1390 ، در یک لحظه جنون جوانی ، به مکانیک رفتم. اکنون در ایران شما مدرک مکانیک ، مدرک حرفه ای و مدرک دانشگاهی می گیرید. سپس به جایی می روید تا شغل مرتبط با رشته خود پیدا کنید که من در یافتن آن چندان موفق نبودم. من در واقع در بخشی از کلاس دانشگاه فارغ التحصیل شدم که بیش از 90٪ فارغ التحصیل بود. من در زندگی خود هرگز به عنوان مکانیک کار نکرده ام. بیشتر به این دلیل که اجازه نداشتم. اما امروز ، برخلاف خواسته هایم ، می خواهم کمی از تجزیه و تحلیل مهندسی خودم استفاده کنم و به چند دلیل که انگیزه من است به شما بگویم.
در سال 1945 ، روانشناسی به نام کارل دانکر آزمایشی ایجاد کرد. که در بسیاری از آزمون ها در علوم رفتاری استفاده می شود. نحوه عملکرد آن به این صورت است: فرض کنید من یک تست می دهم. من شما را به اتاقی می برم ، به شما یک شمع ، چند پایه و کبریت می دهم سپس به شما می گویم کار شما این است که شمع را به دیوار وصل کنید تا پارافین روی میز نیفتد. حالا چکار میکنی؟
انگیزه و مسئله شمع را افزایش دهید
بیشتر افراد سعی می کنند شمع را با گیره به دیوار وصل کنند. بی فایده است ، برخی از افراد ایده خوبی دارند که یک کبریت روشن کنند ، یک طرف شمع را ذوب کنند و سعی کنند آن را به دیوار بچسبانند و در نهایت ، بعد از 5 یا 10 دقیقه دیگر ، مردم راه حل پیدا می کنند. نکته اصلی غلبه بر آنچه ما "ثبات عملیاتی" می نامیم است. جعبه پین ها را می بینید ، اما فقط به عنوان ظرف پین ها است. اما همچنین می تواند این ویژگی دیگر را داشته باشد ، به عنوان پایه شمع.
اکنون می خواهم در مورد آزمایشی که ما از مشکل شمع استفاده می کنیم برای شما بگویم. این آزمایش توسط دانشمندی به نام سام گلاکسبرگ انجام شد که اکنون در دانشگاه پرینستون ایالات متحده است. این آزمون قدرت مشوق ها را نشان می دهد. این همان کاری است که او انجام داد ، او شرکت کنندگان را جمع کرد. وی گفت: "من وقت می گذارم تا ببینم با چه سرعتی می توانید این مشکل را حل کنید."
وی به گروهی گفت: "من وقت می گیرم تا میانگین را بدست آورم ، میانگین مدت زمانی که برای حل چنین مشکلی معمولاً طول می کشد تا کسی طول بکشد." برای گروه دوم جایزه تعیین کنید. وی گفت: "اگر شما جزو 25 درصدی بودید که سریعتر آن را حل می کردید ، 5 دلار دریافت می کردید." اگر زودتر آن را حل کنید ، 20 دلار دریافت خواهید کرد.
اما سوال: گروه دوم با چه سرعتی مسئله را حل کردند؟ پاسخ: به طور متوسط سه و نیم دقیقه بیشتر طول کشید. سه و نیم دقیقه بیشتر است. غیر قابل توجیه ، درسته؟ منظورم این است که شما می خواهید به دانش آموزان برای کار بهتر پاداش دهید ، درست است؟ جایزه. نمره مداوم رتبه کنکور. مثبت هستند یا تشویق می شوند ، مثل این در کنکور. اما اینجا این اتفاق نمی افتد. مشوقها برای سریعتر تفکر و خلاقیت بیشتر طراحی شده اند ، اما برعکس عمل کردند. سرعت فکر را کم کرد و خلاقیت را خفه کرد.
نکته جالب در مورد این آزمایش این است که به هیچ وجه اشتباه نیست.
- ۹۹/۰۷/۲۸